Money Attitudes and Personal Finances During the COVID-19

Authors

  • Magdalena Sadowska

DOI:

https://doi.org/10.15678/SER.2021.1.06

Keywords:

money attitudes, personal finance, COVID-19, Money Attitudes Questionnaire

Abstract

Background: Most of the research relates to previous major financial crises. The current coronavirus crisis is still ongoing, so the current analysis focuses primarily on people’s current preferences based on surveys.
Research objectives: This work focuses on the analysis of the financial preferences of the group of people living and working in the Małopolskie Voivodeship in the last year. The choice of the form of making
purchases, payments as well as savings and investments in the face of limitations caused by COVID-19 were analysed.
Research design and methods: The adopted analytical-synthetic method is calculated to signal specific areas raising ethical doubts. Their exemplification leads to an attempt to define the key problem of modern finance, which is breaking away from the foundation of ethical values and, consequently, abandoning the common good as the social goal of all human activity.
Results: The obtained results do not allow for the conclusion that in the analysed group, money attitudes significantly differentiate the financial choices of respondents during the restrictions related to COVID-19. The analysis of other factors related to the preferences of financial management allows for partial confirmation of hypothesis regarding the interest in online shopping and non-cash forms of payment has increased.
Conclusions: The papers proved that the restrictions related to the coronavirus resulted in a significant increase in interest in new technologies, online shopping and modern payment methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

aleBank (2020). Ponad 70 proc. Polaków obawia się o swoją sytuację finansową w związku z COVID-19, https://alebank.pl/ponad-70-proc-polakow-obawia-sie-o-swoja-sytuacje-finansowa-w-zwiazku-z-covid-19/?id=348446&catid=22869, Accessed: 30.05.2021.

Barrafrem K., Västfjäll D., Tinghög G. (2020). Financial well-being, COVID-19, and the financial better-than-average-effect, Journal of Behavioral and Experimental Finance, 28.

Belekhova G.V., Basova E.A. (2019). Financial behavior of the population during the 2014–2015 economic crisis. Economic and Social Changes: Facts, Trends, Forecast, 12 4, 137–153.

CNN, Scutti S. (2018). More money can mean Scrooge-like pride, study says, https://edition.cnn.com/2017/12/18/health/poor-rich-happiness-study/index.html, Accessed: 25.05.2021.

Cogley T., Sargent T.J. (2008). The market price of risk and the equity premium: A legacy of the Great Depression?, Journal of Monetary Economics, 55, 3, 454–476.

DSSmith (2020). Dlaczego w dobie POST-COVID nasze zwyczaje zakupowe tak bardzo się zmieniły?, https://www.dssmith.com/pl/packaging/o-nas/media/dlaczego-w-dobie-post-covid-nasze-zwyczaje-zakupowe-tak-bardzo-si-zmieniy, Accessed: 27.05.2021

Dziennik Gazeta Prawna, Otto P. (2020). Zakupy przez internet. Online nie da się już zatrzymać.

Federacja Konsumentów, Fundacja Rozwoju Rynku Finansowego (2020). Finanse Polaków w czasie COVID-19. Jak pandemia wpłynęła na portfele i zwyczaje finansowe Polaków? Raport z badania.

Gąsiorowska A. (2010). Biedni czy bogaci? Wpływ dochodu i postaw wobec pieniędzy na ocenę własnej sytuacji finansowej, In: Zawadzka A.M., Górnik-Durose M., Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu. Psychologiczne ścieżki współzależności, 177–193.

Gąsiorowska A. (2012). Czy dla każdego większa ilość pieniędzy oznacza lepszą sytuację finansową? Postawy wobec pieniędzy a spostrzeganie własnego dochodu, Psychologia Ekonomiczna, 1, 6–18.

Gąsiorowska A. (2013a). Skrócona wersja skali postaw wobec pieniędzy (SPP-25). Dobór pozycji i walidacja narzędzia, Psychologia Społeczna, 8 4 (27), 459–478.

Gąsiorowska A. (2013b). Skala postaw wobec pieniędzy SPP. Konstrukcja i walidacja narzędzia pomiarowego, Psychologia Ekonomiczna, 3, 20–39.

Janecki J. (2020), Kryzysy zmieniają nasze zachowania, Obserwator Finansowy, https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/trendy-gospodarcze/kryzysy-zmieniaja-nasze-zachowania/, Accessed: 27.05.2021.

Kalemli-Ozcan S., Gourinchas PO, Penciakova V., Sander N. (2020). COVID-19 and SME failures, IMF Working Paper, WP/20/207.

KMPG (2020). Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19 Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?

Rzeczpospolita (2020). Debaty Ekonomiczne. Pandemia wpływa na finanse Polaków.

Solberg E.C., Diener E., Wirtz D., Lucas R.E., Oishi S. (2002), Wanting, having, and satisfaction: examining the role of desire discrepancies in satisfaction with income, Journal of Personality and Social Psychology, 83(3), 725–734.

Szyszka A. (2009). Behawioralne aspekty kryzysu finansowego, Bank i Kredyt, 40 (4), 5–30.

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Sadowska, M. . (2021). Money Attitudes and Personal Finances During the COVID-19. Social Entrepreneurship Review, 1, 86–96. https://doi.org/10.15678/SER.2021.1.06