Student involvement in building entrepreneurial attitudes and social and business activities of SMEs: Discussion of survey findings
DOI:
https://doi.org/10.15678/SER.2022.2.05Keywords:
entrepreneurship, innovation, business, social activityAbstract
Background: This study investigates the involvement of Polish student entrepreneurs in business and social activities.
Research objectives: To identify factors impacting business efficiency and to assess respondent involvement in their firm’s operations and social initiatives.
Research design and methods: A survey involving 720 respondents was conducted in 2022 using CAWI and SPSS Statistics for data analysis.
Results: The study findings suggest that a firm’s social initiatives can affect its business efficiency in areas such as image, profitability, competitive advantage, trust, customer relations, and investor interest.
Conclusions: Firms focusing on the above-mentioned areas can enhance their efficiency, competitiveness, customer loyalty, and investor trust. However, the survey participants indicated moderate involvement in these activities.
Downloads
References
Carroll, A. (1991). The pyramid of corporate social responsibility toward the moral management of organisational stakeholders. Business Horizons, 34, 39–48.
Ciekanowski, Z. (2012). Proces adaptacji społeczno-zawodowej nowego pracownika. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 94 (Series: Administracja i Zarządzanie, 21) 131–141.
Crane, A., & Matten, D. (2016). Business ethics: managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization. Oxford University Press.
Elkington, J. (1998). Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. New Society Publishers.
García-Granero, E. M., Piedra-Muñoz, L., & Galdeano-Gómez, E. (2020). Measuring eco-innovation dimensions: The role of environmental corporate culture and commercial orientation. Research Policy, 49(8), 28–31.
Górka, K. (2006). Czynniki rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności w przemyśle. Uwarunkowania przedsiębiorczości – aspekty ekonomiczne i antropologiczno – społeczne. PWSZ w Tarnobrzegu.
Górnicka, B. (2020). „W trybie zdalnym…” ‒ nauka ‒ wychowanie ‒ opieka nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w czasie pandemii. Refleksje i rozterki pedagoga. Kultura – Przemiany – Edukacja, 8, 25–36.
Główny Urząd Statystyczny. (2021). Przedsiębiorstwa w Polsce w 2020 roku. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/przedsiebiorstwa/przedsiebiorstwa/przedsiebiorstwa-w-polsce-w-2020-roku,7,1.html
Godfrey, P., & Hatch, N. (2007). Researching corporate social responsibility: An agenda for the 21st century. Journal of Business Ethics, 70, 87–98.
Karnani, A. (2010). The case against corporate social responsibility. California Management Review, 52(3), 5–21.
European Commission. (2003). Commission Recommendation of 6 May 2003 concerning the definition of micro, small and medium-sized enterprises (2003/361/EC). Official Journal of the European Union L124, 36–41.
Kopczyński, T. (2010). Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Luthar, S. (2012). Are affluent youth truly „at risk”? Vulnerability and resilience across three diverse samples. Development and Psychopathology, 24, 429–449.
Munodawafa, R. T., & Johl, S. K. (2019). A systematic review of eco-in -innovation and performance from the resource-based and stakeholder perspectives. Sustainability, 11, 60–67.
Nath, V., & Agrawal, R. (2020). Agility and lean practices as antecedents of supply chain social sustainability. International Journal of Operations and Production Management, 10, 1589–1611.
Olesiński, Z., Rzepka A., & Sabat A. (2016). Międzyorganizacyjne sieci współpracy gospodarczej na przykładzie Polski, Kanady i Gruzji. Texter.
Parker, S. K., Wall, T. D., & Cordery, J. L. (2008). Future work design research and practice: Towards an elaborated model of work design. Journal of Occupational and Organisational Psychology, 74, 413–440.
Pietrzyk-Sokulska, E. (2014). Small and medium-sized enterprises and their role in the Polish economy. Forum Scientiae Oeconomia, 2(3), 5–14.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. (2021). O nas. https://www.parp.gov.pl/o-nas/
Porter, M. E., & Kramer, M. R. (2006). Strategy & Society: The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84, 78–92.
Prokopowicz, D. (2015). Znaczenie innowacyjności w sektorze przedsiębiorstw i efektywnym współdziałaniu z samorządami podstawą rozwoju gospodarczego w Polsce. Prawne i społeczne problemy samorządu terytorialnego. Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości w Warszawie.
Ronda-Pupo, G. A., & Guerras-Martin, L. A. (2012). Dynamics of the evolution of the strategy concept 1962–2008: a co-word analysis. Strategic Management Journal, 2, 165.
Sajdak, M. (2013). Innowacyjność jako niezbędna cecha zwinnego przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Sallnäs, U., & Björklund, M. (2020). Consumers’ influence on the greening of distribution–exploring the communication between logistics service providers, e-tailers and consumers. International Journal of Retail and Distribution Management, 11, 1177–1193.
Shapero, A., & Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. In C. Kent, D. Sexton, & K. Vesper (Eds.), Encyclopedia of entrepreneurship. Prentice Hall (pp. 72–90).
Starczewska-Krzysztoszek, M. (2008). Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Infos, Biuro Analiz Sejmowych, 4(28), 1–4.
Sumukadas, N., & Sawhney, R. (2012). Workforce agility through employee involvement. IIE Transactions, 36(10), 101–102.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Social Entrepreneurship Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.