Social aspects of clustering as an innovative form of entrepreneurship in agribusiness

Authors

  • Roman Chorób

DOI:

https://doi.org/10.15678/SER.2023.1.04

Keywords:

trust, integration processes, cluster structures, coopetition, agribusiness

Abstract

Background: Trust is the primary outcome of social cooperation rules rooted in national and group culture, which make up social capital, and is particularly important in fostering integration. Actors in an integrated system invest their trust in one another, but especially in the cluster head. Trust provides an opportunity to reduce transaction costs, which are critical where particularisms and excessive regulation may disrupt both the cluster’s operation and the dominance of corporate and bureaucratic culture.

Research objectives: The main aim of the study is to emphasise the importance of trust in initiating and developing innovative integration ties as part of cluster structures.

Research design and methods: The data was obtained from a survey conducted among entrepreneurs ‒ participants in cluster initiatives in the agrifood industry in Podkarpackie Voivodship. The study covered all 99 members of the above-mentioned clusters. Descriptive statistics, Cramer’s V coefficient, and Pearson’s chi-squared test were used to analyse the data.

Results: The findings of demonstrate that trust, as a critical component of social capital, serves as the foundation for any cooperative network structure.

Conclusions: One of the most important prerequisites for an economy’s dynamic expansion is the development and operation of effective integration structures

Downloads

Download data is not yet available.

References

Babiak, J. (2011). Klastry jako forma rozwoju innowacyjności w skali lokalnej. In J. Babiak, & T. Baczko (Eds.), Europejskie innowacje. Teoria i praktyka (pp. 155-172). Warszawa-Bruksela: Dom Wydawniczy ELIPSA.

Bengtsson, M., Hinttu, S., Kock, S. (2003). Relationships of Cooperation and Competition Between Competitors, Work-in-Progress Paper submitted to the 19th Annual IMP Conference, September 4-6, Lugano, Switzerland, http://www.impgroup.org/uploads/papers/4294.pdf (03.01.2013).

Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241-258). New York: Macmillan.

Chorób, R. (2013). Koopetycja w innowacyjnych strukturach integracyjnych. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego „Zarządzanie i Finanse” („Journal of Management and Finance”), 11, 1(1), 83-92.

Chorób, R., Chorób, E. (2015). Informacja, wiedza i zaufanie w kreowaniu ekspansji innowacyjnych struktur integracyjnych w dobie społeczeństwa cyfrowego. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Społeczeństwo, przedsiębiorstwa i regiony w dobie gospodarki elektronicznej, 44(4), Part 1, 42-53. https://doi.org/10.15584/nsawg.2015.4.1.4. DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2015.4.1.4

Chorób, R. (2019). Confidence as a determinant of establishing and developing innovative integration connections in agribusiness. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Social Inequalities and Economic Growth, 58(2), 155-163. https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.2.11. DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.2.11

Coleman, J.S. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 94, Supplement. DOI: https://doi.org/10.1086/228943

Dworak, E., Grabia, T., Kasperkiewicz, W., Kwiatkowska, W. (2014). Gospodarka oparta na wiedzy, innowacyjność i rynek pracy. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.

Fukuyama, F. (2000). Wielki wstrząs: natura ludzka a odbudowa porządku społecznego. Warszawa: Wyd. Bertelsmann Świat Książki.

Fukuyama, F. (1997). Zaufanie: kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Huotari, M. L., Iivonen, M. (2005). Knowledge processes: A strategic foundation for the partnership between the university and its library. Library Management, 26(6/7), 324-335. DOI: https://doi.org/10.1108/01435120410609743

Jagódka, M. (2021). Kapitał ludzki i innowacyjność w układach regionalnych. Warszawa: Poltext.

Jankowska, B. (2012). Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej. Poznań: Wyd. UE w Poznaniu.

Knack, S. (2002). Social Capital, Growth and Poverty: a Survey of Cross-country Evidence. In Ch. Grootaert, & T. van Bastelaer (Eds.), The Role of Social Capital in Development. Empirical Assessment (pp. 42-84). Cambrige: University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511492600.004

Knop, L., Stachowicz, J. (et al.) (Eds.) (2013). Modele zarządzania klastrami. Wybrane przykłady. Gliwice: Wyd. Politechniki Śląskiej.

Krannich, M. (2013). Zaufanie w klastrze. In L. Knop, & J. Stachowicz (et al.) (Eds.), Modele zarządzania klastrami. Wybrane przykłady (pp. 55-64). Gliwice: Wyd. Politechniki Śląskiej.

Krot, K., Lewicka, D. (2016). Zaufanie w organisacji innowacyjnej. Warszawa: Wyd. C.H. Beck.

Kuei-Hsien, N. (2010). Organisational trust and knowledge obtaining in industrial clusters. Journal of Knowledge Management, 14(1), 141-155. DOI: https://doi.org/10.1108/13673271011015624

OECD, Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, Oslo Manual, OECD/Eurostat 2018, https://www.oecd.org/science/oslo-manual-2018-9789264304604-en.htm, (05.10.2022).

Pająk, K. (Ed.) (2016). Innowacyjność wyzwaniem dla współczesnej gospodarki. Warszawa: CeDeWu.

Putnam, R.D. (2000). Bowling Alone. The Collapse and Survival of American Community. New York: Touchstone. DOI: https://doi.org/10.1145/358916.361990

Rundo, A. (2013). Klastry jako model współpracy przedsiębiorstw. In A. Rundo, & M. Ziółkowska (Eds.), Nowoczesne modele współpracy przedsiębiorstw (pp. 47-76). Warszawa: CeDeWu.

Saxenian, A. L. (1994). Regional Advantage: Culture and Competition in Silicon Valley and Route 128 Cambridge. MA: Harvard University Press.

Stachak, S. (1987). Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych. Szczecin: AR w Szczecinie.

Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Uslaner, E.M. (2002). The Moral Foundations of Trust. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.824504

Wierżyński, W. (2014). Klaster to zaufanie. http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_86196.asp (10.10.2014).

Wierżyński, W. (2013). Klastry w polityce rozwoju regionalnego. http://www.pi.gov.pl/Klastry/chapter_95456.asp (20.06.2013).

Downloads

Published

2024-02-13

How to Cite

Social aspects of clustering as an innovative form of entrepreneurship in agribusiness. (2024). Social Entrepreneurship Review, 1, 57-68. https://doi.org/10.15678/SER.2023.1.04

Similar Articles

1-10 of 13

You may also start an advanced similarity search for this article.