Characteristics of economic sphere: An example of Cracow University of Economics students and graduates
DOI:
https://doi.org/10.15678/ES.2016.2.07Keywords:
social value, economy of values, competition, value, economic sphereAbstract
The aim of the paper is to highlight the importance of social values for the way in which Polish economy functions. As a peculiar “living experiment”, the author cites a survey conducted on a group of representatives of young generation, just entering the labour market. Gathered declarations on 1) life attitudes, aims and values for which the youth stands for and 2) the needs they would like to see fulfilled by the goods and services market and the labour market, create an image of different, much more socially charged capitalism. The research was performed using CAWI method. Research group equaled 210 students and graduates from Economic University in Kraków. The research shows, that social values are important for researched group and have impact on their choices in the goods and services market and in the labour market. The described generation may be creating the economy of values, deriving from both neoclassical economics as well as social economics, and thus constituting the new characteristics of the economy.
Downloads
References
Bartkowiak G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Boguszewski A., Kowalczuk K. (2014). „Aspiracje dążenia i plany życiowe młodzieży”, w: Młodzież 2013 (s. 6–21). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Dess J.G. (2007). „Taking social entrepreneurship seriously”, Society, Vol. 44, No 3, s. 24–31. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02819936
Drucker P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dyoniziak R., Słaboń A. (2001). Patologia życia gospodarczego. Aspekty socjologiczne. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Friedman M. (1997). „Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie zysków”, w: L.V. Ryan, J. Sójka (red.), Etyka biznesu: z klasyki amerykańskiej (s. 49–61). Poznań: W drodze.
Hills M.D. (2002). „Kluckhohn and Strodtbeck’s Values Orientation Theory”, Online Reading in Psychology and Culture, 4(4), http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1040&context=orpc (dostęp: 20.07.2016). DOI: https://doi.org/10.9707/2307-0919.1040
Inglehart R. (2000). „Globalization and Postmodern Values”, Washington Quarterly, 23(1), s. 215–228). DOI: https://doi.org/10.1162/016366000560665
Jasińska-Kania A. (2012). „Zmiany wartości Polaków, a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji”, w: A. Jasińska-Kanina (red.), Wartości i zmiany (318–341). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kołodko G. (2007). „Etyka w nauce ekonomii i w polityce gospodarczej”, w: B. Klimczak, A. Lewicka-Strzałecka (red.), Etyka i ekonomia (s. 198–213). Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.
Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. (2010). Marketing 3.0. From Products to Customers to Human Spirit. Hoboken: John Willey & Sons. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118257883
Marody M. (2010). „Kulturowe aspekty zmiany społecznej”, w: M. Marody (red), Między rynkiem, a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości (s. 11–43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Mirzyńska A. (2016). Rola wartości w kształtowaniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Prognoza wpływu postaw młodych uczestników rynku pracy oraz rynku dóbr i usług w Polsce, niepublikowana praca magisterska. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Muirhead S.A. (1999). The Corporate Contribution. The view from 50 Years. New York: The Conference Board.
Porter M.E. (2006). Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o.
Solomon R.C. (1998). „Etyka biznesu”, w: P. Singer (red.), Przewodnik po etyce (s. 401–412). Warszawa: Książka i Wiedza.
Tittenbrun J. (2012). Gospodarka w społeczeństwie. Zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego. Poznań: Zysk i S-Ka.
Warchala J., Skudrzyk A. (2010). Kultura piśmienności młodego pokolenia Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Social Entrepreneurship Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.