Efficiency of social enterprises in meeting social and business goals
DOI:
https://doi.org/10.15678/ES.2017.1.06Keywords:
social enterprises, social added value, financial analysis, profit plusAbstract
Article deals with the subject of efficiency in meeting social and business goals in social enterprises. The authors emphasize that the profit in social economy is inextricably linked to the social mission. Due to this fact, the analysis of social enterprise’s condition must include the social added value. The authors’ conclusions are based on the financial analysis of the two social co-operatives. The aim of the article is to point out the social and economic benefits of the functioning of social co-operatives as well as the analysis of the condition and profitability of social enterprises on the example of the analyzed social co-operatives. The results of the research show that the analyzed social enterprises tend to increase their economic value, fulfill their employment objectives and generate numerous social benefits.
Downloads
References
Andrałojć M. (2012). „Social Value of Work – Calculation with SROI Methodology”, Contemporary Management Quarterly, no. 3.
Begg D., Fischer S., Dornbusch R. (2000). Makroekonomia. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Bohdziewicz-Lulewicz M. (red.) (2012). Pomiar społecznej wartości dodanej generowanej przez podmioty ekonomii społecznej – główne dylematy i wyzwania. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
Głowacki J., Jelonek M. (2013). Mierzenie społecznej wartości dodanej podmiotów ekonomii społecznej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Głowacki J., Jelonek M. (2011). Badanie społecznej wartości dodanej podmiotów ekonomii społecznej w Polsce za pomocą narzędzia ESometr. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Głowacki J., Płonka M., Rosiek K. (2012). „Wybrane metody oceny społeczno-ekonomicznych efektów działania podmiotów ekonomii społecznej”, w: M. Frączek, J. Hausner, S. Mazur (red.), Wokół ekonomii społecznej. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Krawczyk K., Kwiecińska D. (2008). „Audyt społeczny jako metoda oceny działalności przedsiębiorstw społecznych – na tle innych sposobów określania społecznej wartości dodanej”, w: Hausner J. (red.), Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.