Perception of corporate social responsibility in a cooperative banks by their clients

Authors

  • Anna Nowacka

DOI:

https://doi.org/10.15678/ES.2016.2.05

Keywords:

cooperative banks, corporate social responsibility, social economy, clients

Abstract

The concept of corporate social responsibility is part of the strategy of cooperative banks since they were set up. The cooperative character of these institutions and their willingness to compete with other financial market players reflect the main assumptions of CSR. Cooperative banks, while pursuing their mission and vision, try to combine commercial goals with the social dimension of their business.

The main purpose of the article is to present opinions of clients of cooperative banks on the implementation of corporate social responsibility by these institutions. The author attempts to answer the question, whether customers perceive the social aspect of cooperative banks operation and how they assess their approach to running a business.

The empirical basis for the issues discussed in the article is a study of the literature on the subject and the survey results of 132 clients of selected cooperative banks. The questions concerned include: social initiatives undertaken by cooperative banks, forms of support provided by these institutions and participation of clients in events sponsored by cooperative banks. To develop the research results the following methods have been used: structural indicators and chi-squared compliance test.

Following the results of the conducted research the general conclusion have been drawn. The most important of these is the fact, that the clients recognize social initiatives undertaken by cooperative banks. They appreciate the involvement of these institutions in promoting cultural and educational events as well as supporting and donating to social and charitable organizations. The idea of CSR is also realized through the process of financial education of the local community, and youth in particular.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benabou R., Tirole J. (2010). „Individual and Corporate Social Responsibility”, Economica, nr 77 (s. 1–19). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.2009.00843.x

Bartkowiak G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Difin.

Carroll A.B., Shabana K.M. (2010). „The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice”, International Journal of Management Reviews, vol. 12, iss. 1 (s. 85–105). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2009.00275.x

CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce, Krajowy Program Reform Europa 2020. Warszawa: Ministerstwo Gospodarki, http://bizneszsercem.pl/web/test/CSR_w_Polsce.pdf.

Gostomski E. (2007). „Nie tylko ekonomia”, Gazeta Bankowa, nr 44 (s. 46–47).

Korenik D. (2011). „Refleksja na temat społecznej odpowiedzialności banku komercyjnego”, Bezpieczny Bank, nr 3 (45), (s. 22–41).

Krasodomska J. (2012). „Znaczenie społecznej odpowiedzialności banków dla bezpieczeństwa finansowego”, Zeszyty Naukowe. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, nr 12 (s. 151–159).

Marcinkowska M. (2013). Kapitał relacyjny banku. Tom I, II, III. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Masiukiewicz P. (2007). „Zaufanie publiczne jako wartość w banku”, Bank i Rolnictwo, nr 2 (s. 3–5).

Nowacka A., Szewczyk-Jarocka M., Kaczmarczyk P., Grzywacz J. (2017). Banki spółdzielcze w społecznej gospodarce rynkowej. Płock: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.

Olszewski K., Morye I. (2013), „Najważniejsi są ludzie, nie systemy”, Bank Wspólnych Sił, nr 5 (s. 4–6).

Siudek T., Śledź A. (1998). Rola spółdzielczości bankowej w finansowaniu rolnictwa w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce. „Banki Hiszpanii i Polski oraz ich funkcjonowanie w warunkach integracji z Unią Europejską”, III Seminarium Międzynarodowe Alicante – Hiszpania, 25-30 października 1998 r. Warszawa: Fundacja „Rozwój SGGW”.

Stefański M. (2012). „Znaczenie banków spółdzielczych w rozwoju lokalnej przedsiębiorczości i innowacji”, w: M. Stefański (red.), Wybrane historyczne i współczesne aspekty rozwoju banków spółdzielczych w Polsce, Włocławek: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku.

Strzelecki A. (2008). „Aspekty etyczne działalności banków spółdzielczych”, w: M. Stefański (red.), Perspektywy rozwoju bankowości spółdzielczej w Polsce (s. 109–134). Włocławek: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku.

Wysokińska Z., Witkowska J. (2016). Zrównoważony rozwój. Wybrane aspekty makro- i mikroekonomiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Zabawa J. (2015). „Postrzeganie społecznej odpowiedzialności banków przez ich klientów. Perspektywa ekologiczna”, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 239 (s. 181–196).

www1: Sustainable and responsible business. European Commission, http://ec.europa.eu/enterprise/ policies/sustainable-business/corporate-social-responsibility/index_en.htm (dostęp: 28.07.2017).

www2: http://www.iso.org/iso/home/standards/iso26000.htm (dostęp: 28.07.2017).

Published

2016-12-31

How to Cite

Nowacka, A. (2016). Perception of corporate social responsibility in a cooperative banks by their clients. Social Entrepreneurship Review, 2, 60–70. https://doi.org/10.15678/ES.2016.2.05