Digitization of social welfare entities and its importance for the effective implementation of social services in the public management system
DOI:
https://doi.org/10.15678/SER.2024.2.02Keywords:
public governance, social policy, information and communication technologies, digitizationAbstract
Background: For almost a decade, before the Covid-19 pandemic forcefully highlighted the importance of this area, the digital future of Europe had been the main focus of European Union politicians and senior officials. In February 2020, the European Commission published the communication “Shaping Europe’s Digital Future,” which outlines the European Union's digital transformation strategy.
Research objectives: This article aims to identify the information and communication technology tools used by a public entity providing social services such as a Social Assistance Centre (SAC). The SAC is the basic organizational entity implementing social policy goals in the social welfare subsystem, functioning in every municipality in Poland.
Research design and methods: The research method used in this article was a case study.
Results: The implementation of digital tools into the OPS enabled the entity to identify problems in real time and respond to them faster, make more accurate decisions faster and more efficiently, and access a huge amount of data that improved the analyses carried out.
Conclusions: The use of modern technologies in organizations providing social services contributes to a better use of available resources. In the broader perspective of city, regional, or national governance, the use of ICT provides new evidence for the design of community-based public policies and their adaptation to new realities, enables reforming the operation of public organizations, and increases the transparency of public sector activities.
Downloads
References
Digital Compass: The European way for the Digital Decade. (2021). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A52021DC0118
Act of March 12, 2004 on social assistance. Journal of Laws (Dz.U.) of 2021, item 2268 and 2270; of 2022, item 1, 66, 1079, 1692, 1700, 1812, 1967, 2127, 2140, and 2754; and of 2023, item 185.
Auleytner, J. (2018). Presja trwałego rozwoju – w kierunku modelu polskiego państwa inwestycji społecznych. In A. Durasiewicz (Ed.), W edukacyjnej służbie człowiekowi (pp.15–24). WSP im. J. Korczaka.
Clark, B. Y., Brudney, J. L., & Jang, S. G. (2013). Coproduction of government services and the new information technology: Investigating the distributional biases. Public Administration Review, 73(5), 687–701. https://doi.org/10.1111/puar.12092
Choudhury, N. (2014). The World Wide Web and its journey from Web 1.0 to Web 4.0. International Journal of Computer Science and Information Technologies, 5(6), 8096–8100.
Chute, C., & French, T. (2019). Introducing care 4.0: An integrated care paradigm built on industry 4.0 capabilities. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(12), 2247–2264.
Cordella, A., & Paletti, A. (2018). ICTs and value creation in public sector: Manufacturing logic vs service logic. Information Policy, 23(2), 1–17. https://doi.org/10.3233/IP-170061
Ćwiklicki, M. (2023). Tworzenie wartości publicznej jako cel zarządzania publicznego. In A. Frączkiewicz-Wronka & M. Ćwiklicki (Eds.), Zarządzanie Publiczne. Perspektywa teorii i praktyki (pp. 64–86). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Eisenhardt, K. M., & Graebner, M. E. (2007). Theory building from cases: Opportunities and challenges. Academy of Management Journal, 50(1), 25–32.
Esping-Andersen, G. (2010). Społeczne podstawy gospodarki postindustrialnej. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP Warszawa.
Evers, A. (1995). Part of the welfare mix: The third sector as an intermediate area. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organisations, 6(2), 159–182.
Evers, A. (2005). Mixed welfare systems and hybrid organizations: Changes in the governance and provision of social services. International Journal of Public Administration, 28(9–10), 737–748.
Frączkiewicz-Wronka, A. (2014). Zarządzanie usługami społecznymi. Studium partnerstw publiczno-społecznych. Difin.
Frączkiewicz-Wronka, A. (2023). Zarządzanie publiczne: istota, definicje, rozwój modeli i uwarunkowania podejmowania decyzji. In A. Frączkiewicz-Wronka, & M. Ćwiklicki (Eds.), Zarządzanie Publiczne. Perspektywa teorii i praktyki (pp. 9–38). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Grewiński, M. (2021). Usługi społeczne we współczesnej polityce społecznej. Przegląd problemów i wizja przyszłości. Elipsa.
Iwankiewicz-Rak, B. (2012). Usługi społeczne: kryteria wyboru miejsca i formy konsumpcji. Ekonomiczne Problemy Usług, 95, 25–35.
Janoś-Kresło, M. (2002). Usługi społeczne w procesie przemian systemowych w Polsce. Szkoła Główna Handlowa.
Janowski, T. (2015). Digital government evolution: From transformation to contextualization. Government Information Quarterly, 32, 221–236.
Jenson, J. (2015). Proces przebudowy systemów obywatelskich po neoliberalizmie – w kierunku inwestycji społecznych. In N. Morel, B. Palier, & J. Palme (Eds.), Polityka społeczne jako inwestycja (pp. 62–92). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP Warszawa.
Kleer, J. (2005). Identyfikacja dóbr wytwarzanych przez sektor publiczny. In J. Kleer (Ed.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie. Między upadkiem a rozkwitem (pp. 9–57). CeDeWu.
Kurzynowski, A. (2006). Polityka społeczna – Podstawowe pojęcia i zakres. In A. Kurzynowski (Ed.), Polityka społeczna (pp. 9–21). Oficyna Wydawnicza SGH.
Lember, V. (2018). The increasing role of digital technologies in co-production and co-creation. In T. Brandsen, T. Steen, & B. Verschuere (Eds.), Co-production and co-creation: Engaging citizens in public services (pp. 115–127). Routledge.
Linders, D. (2012). From e-government to we-government: Defining a typology for citizen coproduction in the age of social media. Government Information Quarterly, 29(4), 446–454. https://doi.org/10.1016/j.giq.2012.06.003
Loberg, I. B. (2021). Efficiency through digitalization? How electronic communication between frontline workers and clients can spur a demand for services. Government Information Quarterly, 38(2). https://doi.org/10.1016/j.giq.2020.101551
Meijer, A. J. (2013). Co-production in an information age. In V. Pestoff, T. Brandsen, & B. Verschuere (Eds.), New public governance, the third sector and co-production (pp. 193–208). Routledge.
Midgley, J. (2009). The definition of social policy. In J. Midgley, & M. Livermore (Eds.), The handbook of social policy (pp. 3–21). SAGE.
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. (n.d.). Emp@tia – Portal Informacyjno-Usługowy. https://empatia.mpips.gov.pl/web/piu/dla-urzednikow/systemy-it/cas
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. (2014). Centralna Aplikacja Statystyczna – Podręcznik użytkownika.
Moore, M. (1995). Creating public value: Strategic management in government. Harvard University Press.
Naqvi Al., & Munoz, J. M. (2020). Handbook of artificial intelligence and robotic process automation: Policy and government applications. Anthem Press.
Nelson, K., Nieuwenhuis, R., & Yerkes, M. (Eds.) (2022). Social policy in changing European societies. Elgar. https://doi.org/10.4337/9781802201710
Rogoziński, K. (2000). Usługi rynkowe, Academy of Economics in Poznań.
Rosati, D. (2009). Europejski Model Społeczny. Doświadczenia i przyszłość. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Salamon, L. M. (2002). The new governance and the tools of public action. In L. M. Salamon (Ed.), The tools of government: A guide to the new governance (pp. 1–48). Oxford University Press.
Shaping Europe’s digital future. (2020). Publications Office of the European Union. https://commission.europa.eu/system/files/2020-02/communication-shaping-europes-digital-future-feb2020_en_4.pdf
Sochacka-Krysiak, H., & Małkowska, R. (2003). Usługi społeczne w gminie. In H. Sochacka-Krysiak (Ed.), Zarządzanie gospodarką i finansami gminy (pp. 239–267). Szkoła Główna Handlowa.
Supińska, J. (1991). Dylematy polityki społecznej. Instytut Polityki Społecznej, Uniwersytet Warszawki.
Szarfenberg, R., (2008). Definicje, zakres i konteksty polityki społecznej. In G. Filrit-Fesnak & M. Szylko-Skoczny (Eds.), Polityka społeczne (pp. 34–54). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Taylor-Gooby, P., Heuer, J-O., Chung, H., Leruth, B., Mau, S., & Zimmermenn, K. (2020). Regimes, social risks and the welfare mix: Unpacking attitudes to pension and childcare in Germany and the UK through deliberative forum. Journal of Social Policy, 49(1), 61–79.
van Gerven, M. (2022). Studying social policy in the digital age. In K. Nelson, R. Nieuwenhuis, & M. Yerkes (Eds.), Social Policy in Changing European Societies (pp. 251–264). Edward Elgar. https://doi.org/10.4337/9781802201710.00025
Walencik, K. (2018). Zastosowanie rozwiązań e-government w jednostkach samorządu terytorialnego. Studia Ekonomiczne, 368, 205–222.
Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). SAGE.
Ziemba, E. (2018). The ICT adoption in government units in the context of the sustainable information society. Proceedings of the 2018 Federated Conference on Computer Science and Information Systems FedCSIS (pp. 725–733). https://doi.org/10.15439/2018F116
Ziemba, E., & Papaj, T. (2012). E-government application at the regional level in Poland: The case of SEKAP. Proceedings of the Federated Conference on Computer Science and Information Systems (pp. 1047–1054).
Ziemba, E., & Papaj, T. (2023). Cyfryzacja w zarządzaniu publicznym. In A. Frączkiewicz-Wronka & M. Ćwiklicki (Eds.), Zarządzanie Publiczne. Perspektywa teorii i praktyki (pp. 358–389). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Social Entrepreneurship Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.