Characteristics of economic sphere: An example of Cracow University of Economics students and graduates

Authors

  • Anna Mirzyńska

DOI:

https://doi.org/10.15678/ES.2016.2.07

Keywords:

social value, economy of values, competition, value, economic sphere

Abstract

The aim of the paper is to highlight the importance of social values for the way in which Polish economy functions. As a peculiar “living experiment”, the author cites a survey conducted on a group of representatives of young generation, just entering the labour market. Gathered declarations on 1) life attitudes, aims and values for which the youth stands for and 2) the needs they would like to see fulfilled by the goods and services market and the labour market, create an image of different, much more socially charged capitalism. The research was performed using CAWI method. Research group equaled 210 students and graduates from Economic University in Kraków. The research shows, that social values are important for researched group and have impact on their choices in the goods and services market and in the labour market. The described generation may be creating the economy of values, deriving from both neoclassical economics as well as social economics, and thus constituting the new characteristics of the economy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartkowiak G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Boguszewski A., Kowalczuk K. (2014). „Aspiracje dążenia i plany życiowe młodzieży”, w: Młodzież 2013 (s. 6–21). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.

Dess J.G. (2007). „Taking social entrepreneurship seriously”, Society, Vol. 44, No 3, s. 24–31. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02819936

Drucker P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dyoniziak R., Słaboń A. (2001). Patologia życia gospodarczego. Aspekty socjologiczne. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Friedman M. (1997). „Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie zysków”, w: L.V. Ryan, J. Sójka (red.), Etyka biznesu: z klasyki amerykańskiej (s. 49–61). Poznań: W drodze.

Hills M.D. (2002). „Kluckhohn and Strodtbeck’s Values Orientation Theory”, Online Reading in Psychology and Culture, 4(4), http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1040&context=orpc (dostęp: 20.07.2016). DOI: https://doi.org/10.9707/2307-0919.1040

Inglehart R. (2000). „Globalization and Postmodern Values”, Washington Quarterly, 23(1), s. 215–228). DOI: https://doi.org/10.1162/016366000560665

Jasińska-Kania A. (2012). „Zmiany wartości Polaków, a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji”, w: A. Jasińska-Kanina (red.), Wartości i zmiany (318–341). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kołodko G. (2007). „Etyka w nauce ekonomii i w polityce gospodarczej”, w: B. Klimczak, A. Lewicka-Strzałecka (red.), Etyka i ekonomia (s. 198–213). Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. (2010). Marketing 3.0. From Products to Customers to Human Spirit. Hoboken: John Willey & Sons. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118257883

Marody M. (2010). „Kulturowe aspekty zmiany społecznej”, w: M. Marody (red), Między rynkiem, a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości (s. 11–43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Mirzyńska A. (2016). Rola wartości w kształtowaniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Prognoza wpływu postaw młodych uczestników rynku pracy oraz rynku dóbr i usług w Polsce, niepublikowana praca magisterska. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.

Muirhead S.A. (1999). The Corporate Contribution. The view from 50 Years. New York: The Conference Board.

Porter M.E. (2006). Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o.

Solomon R.C. (1998). „Etyka biznesu”, w: P. Singer (red.), Przewodnik po etyce (s. 401–412). Warszawa: Książka i Wiedza.

Tittenbrun J. (2012). Gospodarka w społeczeństwie. Zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego. Poznań: Zysk i S-Ka.

Warchala J., Skudrzyk A. (2010). Kultura piśmienności młodego pokolenia Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.

Published

2016-12-31

How to Cite

Mirzyńska, A. (2016). Characteristics of economic sphere: An example of Cracow University of Economics students and graduates. Social Entrepreneurship Review, 2, 80-94. https://doi.org/10.15678/ES.2016.2.07

Similar Articles

91-100 of 119

You may also start an advanced similarity search for this article.